Test Peugeot 308SW GT Plug-in hybrid EAT8

21.09.2024

Vitajte pri teste slovenského Auta roka 2022 a víťaza prestížneho ocenenia v oblasti produktového dizajnu, Red Dot Award 2022 – Peugeot 308 SW.

Na začiatku týždňa som vyzdvihol šedé kombi s hybridným pohonom. Na týždňový test máme zapožičaný Peugeot 308 SW vo vrcholnej výbavovej verzii GT. Preberám kľúč a kráčam k vozidlu. Už na prvý pohľad je nutné uznať celkovú estetickosť a pekné nakreslenie vozidla. Pri priblížení sa k vozidlu a následnom privítaní rozsvietením svetiel môj pohľad padne na pekný detail vystúpeného čísla 308, ktoré sa nachádza pod spodnou hranou prednej kapoty. Tento dizajnový prvok jasne odkazuje na vzdialené dedičstvo predchodcu zo sedemdesiatych rokov minulého tisícročia, modelu Peugeot 304 Break. Tento model niesol na rovnakom mieste chrómové označenie 304. Ide o pekný detail a decentnú dominantu prednej časti vozidla.

Naše testované vozidlo stálo pri preberaní vedľa modelu Peugeot 308 so základným výbavovým stupňom Active Pack. Milo prekvapí dizajnová atraktivita základnej verzie 308 SW. V porovnaní so základom naša výbava GT pôsobí o niečo dravejšie. Dravý charakter dodávajú 18-palcové disky kolies so zaujímavým dizajnom, ktorých vplyv na jazdný komfort rozoberieme neskôr.

Interiér


Približujem sa k vozidlu. Vďaka bezkľúčovému systému odomykania a štartovania kľuč ostáva vo vrecku nohavíc a ja bez nutnosti otvárania vozidla diaľkovým ovládačom stláčam tlačidlo elektricky ovládaného veka batožinového priestoru, aby som si odložil tašku a bundu. Pri batožinovom priestore sa zastavím. Verzia SW je pre nás ideálna. Ticho rozmýšľam o možnosti naloženia bicykla alebo nášho 35 kilového dalmatínca Bučiho. Oboje možnosti prax potvrdila kladne. Pri naložení bicykla budete nútený zložiť opierky zadných sedadiel, ktoré viete uviesť do vodorovnej polohy aj s batožinového priestoru. Z objemu batožinového priestoru 608l Vám 60l uberie hybridný systém a ďalších 17l audio sústava Focal. Aj napriek týmto stratám je priestor veľkorysí. Stláčam tlačidlo a kufor sa uzavrie. (dvojitým stlačením tlačidla je možne batožinový priestor otvoriť aj z priestoru šoféra).

Ťahám za kľučku šoférových dverí. Za pekným dizajnovým spracovaním exteriéru nezaostáva ani interiér. Sústredenie všetkých ovládacích prvkov na šoféra navodzuje veľmi útulný dojem. Po usadení mi dlhší čas trvalo nastavenie polohy medzi malým, veľmi príjemným športovým volantom a sedadlom. Problém mi robil, kvôli mojej výške (191 cm), výhľad na digitálny prístrojový štít s 3D efektom. Po chvíli som však našiel priateľnú polohu. V tomto prípade mimoriadne kladne hodnotím funkciu pamäte uloženia polohy sedadla, ovládanú ovládačom umiestneným z ľavej strany sedadla. Po výmene auta s manželkou sa nemusím trápiť opätovným hľadaním optimálnej polohy sedadla.

Po štarte, ktorý je taktiež realizovaný bezkľúčovo, stlačením štartovacieho tlačidla ostane vo vozidle ticho. Vozidlo opätovným stlačením tlačidla vypnem a znova zapnem. Po chvíli ma osvietilo, znepokojenie pominulo... spomenul som si, že sedím v hybridnom vozidle. Ticho vo vozidle a absenciu tradičného zvuku spaľovacieho motora pri studenom štarte má na svedomí elektrická sústava. Voličom automatickej prevodovky (pri pohľade na základnú verziu zaparkovanú vedľa, s manuálnou prevodovkou, má človek miesto páky k dispozícii menší volič automatu a jeden úložný priestor navyše) volím režim D a prechádzam s 308-čkou v čisto elektrickom režime prvé kilometre. Spaľovací motor sa ozve prvýkrát pri plnom stlačení akcelerátora.

Jazdné vlastnosti


Medzi prvé pozitívne dojmy, ktoré si všimnete, patrí ticho na palube. Napomáhajú tomu dvojité akustické okná v prednom páre dverí. Komfort je zachovaný aj napriek 18-palcovým diskom kolies s nízkym profilom pneumatík (225/40 R18), mimochodom obutým na výborných pneumatikách Michelin Primacy 4. Vozidlo disponuje prepĺňaným benzínovým motorom s výkonom 132 kW, ktorý dopĺňa elektromotor s výkonom 81 kW. Celá sústava ponúka krútiaci moment 360 Nm, čo má za následok nadštandardné dynamické vlastnosti vozidla. Výkon a krútiaci moment sú prenášané prostredníctvom prednej nápravy. V mestskej premávke pôsobí vozidlo mimoriadne živo, čo je spôsobené charakterom elektromotora a jeho mohutným prejavom pri rozbehu. Peugeot sa v zákrutách cíti dobre, a to aj napriek hmotnosti 1,8 tony. Pri ostrom zošliapnutí plynového pedála sa predok v zákrute odlepí, čo je spôsobené vyšším krútiacim momentom prenášaným prostredníctvom prednej nápravy.

V čisto elektrickom režime prejdete s plne nabitým akumulátorom 40 kilometrov v meste. Dynamika je v elektrickom režime dostatočná. Výkon elektromotora je na úrovni 81 kW. Prenášaný je taktiež cez 8-stupňovú automatickú prevodovku. Spaľovací motor sa pripojí kvôli bezpečnosti iba pri režime kickdown. Po vybití akumulátora ste schopní jazdiť s benzínovým motorom 1,6, pričom diaľničná spotreba nepresahuje 7 l/100 km a pri pokojnej jazde po okreskách sa dá dosiahnuť spotreba do 5,5 l/100 km. Hendikepom je veľkosť palivovej nádrže, ktorá má iba 40 l. Vodič má možnosť vyberať si medzi tromi jazdnými režimami: elektrický, hybridný a športový.
Akumulátor môžete dobiť prostredníctvom nabíjacej stanice alebo cez spaľovací motor vozidla počas jazdy. S funkciou E-save si môžete manažovať rozdelenie využívania kapacity akumulátorov a nastaviť úroveň nabitia, pod ktorú si neprajete, aby sa akumulátor dostal.

Na palube veľmi milo potešia ergonomicky tvarované veľké sedadlá a kvalitné materiály použité v interiéri. Príjemný zvuk audiosústavy Focal, ktorému odpustíte tých 17 l, ktoré vám uberie z batožinového priestoru. Pri audiu veľmi chválim klasický potenciometer ovládania hlasitosti rádia. Negatívom je zložitejšie zobrazenie kamerového systému pri parkovaní, ku ktorému sa dostanete cez menu infotaimentu. Funkcia prepojenia mobilného telefónu je možná bezdrôtovo.

Peugeot 308 sw je príjemné vozidlo s očarujúcim dizajnom a dobrým dielenským spracovaním.

Na počesť spojenia maliarskeho umenia maliarky Ivany Orviskej a jej práce v marketingu pre automobilku Peugeot sme sa rozhodli vytvoriť grafiku. Táto grafika spája dve krásne maľby francúzskeho Provensálska, ktoré nás očarili, s našimi fotografiami modelu Peugeot 308 SW

Cena vozidla zo základným motorom od 21 690eur

Cena testovaného vozidla 42 990eur

Technické údajeň:


Typ pohonu

Plugin hybridný (benzín + elektromotor)

Zdvihový objem spaľovacieho motora

1 598 centimetrov kubických

Usporiadanie spaľovacieho motora

4 valce

Pohon

predné kolesá

Prevodovka

Automatická 8-stupňová

Max. kombinovaný výkon

165 kW / 225 k

Max. kombinovaný krútiaci moment

360 Nm

Max. rýchlosť

235 km/h

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h

7,5-7,6 s

Spotreba, palivo, emisie, akumulátor, nabíjanie

Kombinovaná spotreba WLTP (režim benzín/ hybrid)

5,94-6,65 l/100 km/ 1,06-1,32 l/100 km

Kombinovaná spotreba v teste

približne 7,3l/100 km

Objem nádrže

40 l

Kapacita akumulátora

12,4 kWh

Elektrický dojazd v teste

približne 45 km

Dĺžka

4 636 mm

Šírka so spätnými zrkadlami

2 062 mm

Výška

1 700 mm

Rázvor náprav

2 732 mm

Prevádzková hmotnosť priemerná

1 800 kg

Celková hmotnosť

2 170 kg