Test Peugeot 308SW GT Plug-in hybrid EAT8

21.09.2024

Vitajte pri teste slovenského auta roka 2022 a víťaza prestížneho ocenenia v oblasti produktového designu Red Dot Award 2022 Peugeot 308SW. 

Na začiatku týždňa som vyzdvihol šedé kombi s hybridným pohonom. Na týždňový test máme zapožičaný Peugeot 308 SW vo vrcholnej výbavovej verzií GT. Preberám kľuč a kráčam k vozidlu. Už na prvý pohľad je nutné uznať celkovú estetickosť a pekné nakreslenie vozidla. Pri priblížení sa k vozidlu a následnom privítaní rozsvietením svetiel môj pohľad padne na pekný detail vystúpeného čísla 308 nachádzajúcom sa pod spodnou hranou prednej kapoty. Tento desingový prvok jasne odkazuje na vzdialené dedičstvo predchodcu zo sedemdesiatych rokov minulého tisícročia a to na model Peugeot 304 break. Tento model niesol na rovnakom mieste chrómové označenie 304. Ide o pekný detail a decentnú dominantu prednej časti vozidla. 

Naše testované vozidlo stálo pri preberaní vedľa Peugeot 308 so základným výbavovým stupňom Activ pack. Milo prekvapí dizajnová atraktivita základnej verzie 308SW. V porovnaní so základom naša výbava GT pôsobí o kus dravejšie. Dravý charakter dodávajú 18 palcové disky kolies so zaujímavým dizajnom, ktorých vplyv na jazdný komfort rozoberieme neskôr.

Interiér.

Približujem sa k vozidlu. Vďaka bezkľúčovému systému odomykania a štartovania kľuč ostáva vo vrecku nohavíc a ja bez nutnosti otvárania vozidla diaľkovým ovládačom stláčam tlačidlo elektricky ovládaného veka batožinového priestoru, aby som si odložil tašku a bundu. Pri batožinovom priestore sa zastavím. Verzia SW je pre nás ideálna. Ticho rozmýšľam o možnosti naloženia bicykla alebo nášho 35 kilového dalmatínca Bučiho. Oboje možnosti prax potvrdila kladne. Pri naložení bicykla budete nútený zložiť opierky zadných sedadiel, ktoré viete uviesť do vodorovnej polohy aj s batožinového priestoru. Z objemu batožinového priestoru 608l Vám 60l uberie hybridný systém a ďalších 17l audio sústava Focal. Aj napriek týmto stratám je priestor veľkorysí. Stláčam tlačidlo a kufor sa uzavrie. (dvojitým stlačením tlačidla je možne batožinový priestor otvoriť aj z priestoru šoféra).

Ťahám za kľučku šoférových dverí. Za pekným dizajnovým spracovaním exteriéru nezaostáva ani interiér. Sústredenie všetkých ovládacích prvkov na šoféra navodzuje veľmi útulný dojem. Po usadení mi dlhší čas trvalo nastavenie polohy medzi malým veľmi príjemným športovým volantom a sedadlom. Problém mi robil kvôli mojej výške 191cm výhľad na digitálny prístrojový štít s 3D efektom. Po chvíli som však našiel priateľnú polohu. V tomto prípade mimoriadne kladne hodnotím funkciu pamäte uloženia polohy sedadla ovládanú ovládačom umiestneným z ľavej strany sedadla. Po výmene auta s manželkou sa nemusím trápiť opätovným hľadaním optimálnej polohy sedadla. 

Po štarte, ktorý je taktiež realizovaní bezkľúčovo, stlačením štartovacieho tlačidla ostane vo vozidle ticho. Vozidlo opätovným stlačením tlačidla vypnem a znova zapnem. Po chvíli ma osvietilo, znepokojenie pominulo... spomenul som si, že sedím v hybridnom vozidle. Ticho vo vozidle a absenciu tradičného zvuku spaľovacieho motora pri studenom štarte má za následok elektrická sústava. Voličom automatickej prevodovky (pri pohľade do základnej verzii zaparkovanej vedľa s manuálom má človek miesto páky k dispozícii menší volič automatu a jeden úložný priestor navyše) volím Režim D a prechádzam s 308mičkou v čisto elektrickom režime prvé kilometre. Spaľovací motor sa ozve prvý krát pri plnom stlačení akcelerátora. 

Jazdné vlastnosti.

Medzi prvý pozitívny dojem, ktorý si všimnete patrí ticho na palube. Napomáhajú tomu dvojité akustické okná v prednom páre dverí. Komfort je zachovaný aj napriek 18 palcovým diskom kolies s nízkym profilom pneumatík (225/40 r18) mimochodom obutých na výborných pneumatikách Michelin primacy 4. Vozidlo disponuje prepĺňaným benzínovým motorom s výkonom 132kw, ktoré dopĺňa elektromotor s výkonom 81kw. Celá sústava ponúka krútiaci moment 360Nm čo má za následok nadštandardné dynamické vlastnosti vozidla. Výkon a krútiaci moment je prenášaný prostredníctvom prednej nápravy. V mestskej premávke pôsobí vozidlo mimoriadne živo čo je spôsobené charakterom elektromotora a jeho mohutným prejavom pri rozbehu. Peugeot sa v zákrutách cíti dobre a to aj napriek hmotnosti 1,8tony. Pri ostrom zošliapnutí plynového pedála sa predok v zákrute odlepí, čo je spôsobené vyšším krútiacim momentom prenášaným prostredníctvom prednej nápravy.

Čisto v elektrickom režime prejdete s plne nabitím akumulátorom 40 kilometrov v meste. Dynamika je v elektrickom režime dostatočná. Výkon el. motora je na úrovnní 81kw. Prenesený je taktiež cez 8 stupňovú automatickú prevodovku. Spaľovací motor sa pripojí kvôli bezpečnosti iba pri režime kickdown. Po vybití akumulátora ste schopný jazdiť s benzínovou 1.6 s diaľničnou spotrebou do 7litrov a pri kľudnej jazde okreskami do 5,5l na 100km. Hendikepom je veľkosť palivovej nádrže iba 40l. Vodič má možnosť si vyberať medzi tromi jazdnými režimami (elektricky, hybridný, športový).

Akumulátor viete dobiť prostredníctvom nabíjacie stanice, alebo cez spaľovací motor vozidla počas jazdy. S funkciou E save si viete managovať rozdelenie využívania kapacity akumulátorov a úroveň nabitia akumulátorov pod ktorú si neprajete sa dostať.

Na palube veľmi milo potešia ergonomicky veľké sedadlá a kvalitné materiály použité v interiéri. Príjemný zvuk audiosústavy Focal, ktorému odpústite tých 17l, ktoré vám uberie z batožinového priestoru. Pri audiu veľmi chválim klasicky potenciometer ovládania hlasitosti rádia. Negatívom je zložitejšie zobrazenie kamerového systému, pri parkovaní ku ktorému sa dostanete cez menu infotaimentu. Funkcia prepojenia mobilného telefónu je možná bezdrôtovo.

Peugeot 308 sw je príjemné vozidlo s očarujúcim dizajnom a dobrým dielenským spracovaním.

Na počesť spojenia maliarskeho umenia maliarky Ivany Orviskéj s jej prácou v marketingu pre automobilku Peugeot sme sa rozhodli o vytvorenie grafiky. Spojenie dvoch krásnych obrazov francúzskeho Provensálska, ktoré nás očarili s našimi fotografiami modelu Peugeot 308SW.

Cena vozidla zo základným motorom od 21 690eur

Cena testovaného vozidla 42 990eur

Technické údajeň:


Typ pohonu

Plugin hybridný (benzín + elektromotor)

Zdvihový objem spaľovacieho motora

1 598 centimetrov kubických

Usporiadanie spaľovacieho motora

4 valce

Pohon

predné kolesá

Prevodovka

Automatická 8-stupňová

Max. kombinovaný výkon

165 kW / 225 k

Max. kombinovaný krútiaci moment

360 Nm

Max. rýchlosť

235 km/h

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h

7,5-7,6 s

Spotreba, palivo, emisie, akumulátor, nabíjanie

Kombinovaná spotreba WLTP (režim benzín/ hybrid)

5,94-6,65 l/100 km/ 1,06-1,32 l/100 km

Kombinovaná spotreba v teste

približne 7,3l/100 km

Objem nádrže

40 l

Kapacita akumulátora

12,4 kWh

Elektrický dojazd v teste

približne 45 km

Dĺžka

4 636 mm

Šírka so spätnými zrkadlami

2 062 mm

Výška

1 700 mm

Rázvor náprav

2 732 mm

Prevádzková hmotnosť priemerná

1 800 kg

Celková hmotnosť

2 170 kg